ההתרסקות נמשכת: תיקון עולם הפסידה 35 מיליון שקל בשנה

למרות שגייסה 120 מיליון ש"ח ב-3 השנים האחרונות, קופת המזומנים של תיקון עולם חבוטה, החובות נערמים, ההפסדים מגיעים לשיא והמניה צנחה ב-84% תוך שנה. יש גם נקודת אור בצורת זינוק בהכנסות. המרוויח הגדול הוא המנכ"ל לשעבר

חברת תיקון עולם קנביט (Tikun Olam Cannbit) הפסידה עשרות מיליוני שקלים תוך שנה ועתידה בשלב זה לא ברור – כך עולה מהדוחות הכספיים המלאים של החברה לשנת 2022 שהוגשו אמש (ג’) לבורסה.

על פי הדוחות, נראה שמצבה של החברה הזו, שהיתה במשך שנים ארוכות מובילת ענף הקנאביס הישראלי ומעין שם-נרדף לקנאביס ברחבי העולם, הוא עגום מתמיד, לאחר שהפסידה כ-35.3 מיליון שקל במהלך השנה שחלפה.

הנתון הזה מסמל המשך גידול בהפסדי החברה, לאחר שבשנה הקודמת היא הפסידה כ-33.2 מיליון ש”ח. למרות זאת, מנכ”ל החברה אבינועם ספיר, שנפרד ממנה לאחרונה, הרוויח במהלך 2022 עלות-שכר בגובה 2 מיליון ש”ח.

אבינועם ספיר (צילום מסך יוטיוב - כנס BDO)
אבינועם ספיר (צילום מסך יוטיוב – כנס BDO)

יש לציין שמדובר בנתון שמסמל הפסד מייצג בנטרול תגמול מבוסס מניות וכן בנטרול מה שנקרא “היוון הוצאות” שביצעה החברה לעצמה, במסגרתו היא בעצם רשמה סכומי כסף שהיא הוציאה לצורך קבלת תקן EU GMP בתור “נכס”, למרות שזה כנראה לא דבר מקובל שכן חברות כמו קנאשור ופנאקסיה למשל התייחסו לכך כהוצאה לכל דבר.

אם מאמצים את הניסיון של “תיקון עולם קנביט” להתייחס להוצאות הללו כ”נכס”, אזי ההפסד המייצג עומד על כ-28.3 מיליון שקלים, קצת נמוך יותר מההפסד “האמיתי” אך עדיין הפסד משמעותי מאוד של חברה במצב לא פשוט.

ההפסדים מתגברים, אבל גם ההכנסות. המניה צונחת, והמרוויח הגדול: מנכ”ל החברה לשעבר

מה שכן, על פי הדוחות, החברה הצליחה להעלות את ההכנסות שלה במהלך השנה שחלפה באופן משמעותי, מכ-37 מיליון ש”ח בשנת 2021 לכ-49.3 מיליון שקלים בשנת 2022, כלומר עלייה של כ-33% בהכנסות.

גם בין המחציות הציגה החברה שיפור משמעותי בהכנסות – כאשר במחצית השניה של 2022 היא רשמה הכנסות של כ-28.1 מיליון שקלים, שהן גידול של כ-32% אל מול הכנסות של כ-21.2 מיליון שקלים במחצית הראשונה.

ככל הנראה, חלק ארי של העלייה בהכנסות נובע מכך שהחברה החלה לספק שירותי אריזה במפעל שלה לצדדי ג’, וכן תחילת הפעילות שלה בייצוא שמני קנאביס רפואי לגרמניה. כך למשל, החברה מציינת כי במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם חברת FETTE הגרמנית, היא מכרה כבר 24 אלף יחידות. יחד עם זאת, החברה מסתירה את סכום הכסף שקיבלה עבור מכירת השמנים כך שלא ניתן לדעת בוודאות. 

גם קופת המזומנים של תיקון עולם כבר חבוטה למדי וכוללת כ-1.8 מיליון שקלים בלבד, זאת אל מול חובות של כ-10 מיליון שקלים לבנקים.

איתן בן אליהו, יו"ר תיקון עולם קנביט (צילום: פלאש90)
איתן בן אליהו, יו”ר תיקון עולם קנביט (צילום: פלאש90)

בשלוש השנים האחרונות, תחת שליטתה של משפחת רוזן בחברה, שהינה בעלת המניות הגדולה ביותר (כיום באמצעות בן רוזן, המחזיק כ-17.67% ממניות החברה, וקודם באמצעות ורד רוזן וקודם באמצעות ברק רוזן), היא גייסה לא פחות מ-120.2 מיליון שקלים, תוך דילול בעלי המניות. בפועל, הכסף הזה נכון להיום “נשפך” במלואו על הפעילות, מבלי שהחברה תתקרב אפילו לרווחיות בשורה התחתונה.

מי שרשם את שורת הרווח הגדולה ביותר מפעילות החברה כאמור הוא מנכ”ל החברה עד לא מזמן, אבינועם ספיר, לשעבר מנכ”ל טבע ישראל, שלפני כחודשיים נפרד מהחברה בהפתעה, כ-4 חודשים טרם המועד שנקבע. ספיר קיבל במהלך שנת 2022 שכר בעלות שכר כוללת של כ-2,000,000 שקלים (מתוך כך 1.8 מיליון בעלות שכר במזומן, והיתרה בתגמול מבוסס מניות). השבוע מונתה סגניתו, יפעת קריב, לתפקיד מנכ”ל החברה באופן רשמי.

הסכמים ושת”פים

הסכם מהותי ראשון של החברה הוא, כאמור, עם חברת FETTE הגרמנית, במסגרתו, על פי הכתוב בדוח השנתי, בוצע ייצוא של כ-24 אלף שמני קנאביס רפואי לשוק הגרמני. שוק הקנאביס הגרמני הוא שוק צומח עם פוטנציאל מבחינת היקף האוכלוסיה וככל שהחברה תדע לשמור בו על דריסת רגל משמעותית – היא עתידה להרוויח מכך בשורת המכירות.

עם זאת, בגרמניה שוקלים בימים אלו לגליזציה ואם זו תאושר, מדובר יהיה אולי בפגיעה בחברות מחוץ לגרמניה, מכיוון שייצוא וייבוא קנאביס מותרים על פי אמנת הסמים של האו”ם רק למטרות שימוש רפואי. המשמעות היא שאם ייפתח שוק פנאי חוקי, רק חברות גרמניות מקומיות תוכלנה כנראה לייצר עבורו, ובמקביל יצטמצם או לכל הפחות לא יגדל משמעותית שוק הקנאביס “הרפואי”, שמהווה קהל היעד של החברה.

בן רוזן
בן רוזן, בעל השליטה בחברת תיקון עולם קנביט

כמו כן יש לתיקון עולם קנביט הסכם שת”פ גם עם חברת טבע ישראל, במסגרתו טבע ישראל משווקת את סדרת שמני הקנאביס החדשה שלה על בסיס תוצר שמספקת עבורה תיקון עולם. אמנם אין ספק כי לטבע ישראל יש יכולות משמעותיות מבחינת מערך המכירה וההפצה לבתי המרקחת, אך בפועל, מה שרואים בשוק הוא שהיא לא מצליחה (ואולי גם לא ממש מתאמצת) לקדם את מוצרי הקנאביס שלה. כמו כן, יש לזכור שההסכם בין תיקון עולם קנביט לחברת טבע ישראל בא לעולם בתיאום של מנכ”ל החברה לשעבר ספיר, שהיה כאמור מנכ”ל טבע ישראל בתפקידו הקודם ונותר עם קשרים טובים בחברת התרופות הגדולה.

לתיקון עולם קנביט יש בנוסף גם הסכם הפצה עם חברת ITH באנגליה, הסדרים עם קופות החולים מאוחדת ומכבי ומזכר הבנות שעדיין לא יושם לייצוא של מוצרי החברה לדרום אפריקה.

שולי ביטחון

כזכור, שולי ביטחון, או “מרגי’ן אוף סייפטי”, הוא נתון המייצג את נכסי החברה פחות התחייבויותיה, לא כולל רכוש קבוע ונכסים שאת השווי שלהם בעת מימוש קשה להעריך – כל זאת ביחס לשווי השוק של החברה.

במקרה של תיקון עולם קנביט אם כן, מדובר במרג’ין אוף סייפטי של פלוס 48%, שהוא נתון גבוה וחיובי ביחס לרוב חברות הקנאביס הציבוריות האחרות בישראל, אבל… ישנן 2 סיבות לנתון הגבוה הזה – האחת היא ירידה של כ-84% במחיר מניית החברה ב-12 החודשים האחרונים, שהובילה לירידה בשווי השוק שלפיו מחושב הנתון. הסיבה השניה היא תוצרת קנאביס בהיקף של כ-25 מיליון שקלים שנמצאת אצל החברה לפי הדו”ח, אם כי לא ידוע האם עתיד התוצרת הזאת הוא לממכר או לפגות תוקף.

מה הלאה

לאחר עזיבתו של אבינועם ספיר (ממייסדי מפלגת יש עתיד), תצטרך החברה, המנוהלת בידי המנכ”לית החדשה יפעת קריב (לשעבר ח”כית במפלגת יש עתיד), יחד עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל’ איתן בן אליהו, להתמקד ברווחיות.

חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב, כיום דירקטורית בחברת הקנאביס 'קנביט'
מנכ”ל תיקון עולם קנביט, ח”כ לשעבר יפעת קריב

החברה שרפה כסף רב והגיעה עם קופה מדוללת מאוד לתקופה הכי גרועה שהיא היתה יכולה לצפות, שכן הנכס העיקרי של משפחת בעלי השליטה בהובלת ברק רוזן, שהיא האחזקה הסחירה בחברת הנדל”ן ישראל קנדה (Israel Canada), צנח גם הוא בכ-62% במהלך שנת 2022. המשפחה השתמשה במיליוני שקלים רבים לרכישת מניות ואג”ח של ישראל קנדה, כאשר לא ברור כמה עוד משאבים יקרים הם יסכימו להשקיע בחברת הקנאביס המתקשה בעת הזו.

לסיכום

תיקון עולם קנביטס הציגה צמיחה יפה למדי של כ-33.2% בהכנסות השנה, אך ההפסדים ממשיכים להעיק עליה וככל שהם לא יצומצמו בקרוב באופן משמעותי באמצעות מהלכי התייעלות חדים וברורים כבר בחודשים הקרובים, קשה לראות כיצד החברה שהיתה פעם אימפריית קנאביס עולמית תצלח את שנת 2023. הייצוא לחו”ל יוכל לתמוך, גם אם במקצת, בצמצום ההפסדים, אך עיקר העבודה מונחת על כתפיה של הנהלת החברה, שצריכה להוכיח שיותר מ-100 מיליון שקלים שהושקעו בחברה, לא הושקעו לשווא.

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר